Sibiřský oheň 2016

Již začátkem roku přišla kamarádům z 98.IR pozvánka na akci do Novosibirsku. Zeptali se mne, zda bych se nechtěl přidat a já řekl, že ano. A tak jsem ve čtvrtek 9.6. spolu s dalšími 11 nadšenci v Praze nastoupil do letadla směr Moskva, kde jsme přestoupili do dalšího letadla směr Novosibirsk. Poprvé v životě jsem letěl letadlem, tak to pro mne byl zážitek. Na letišti v Novosibirsku na nás čekal kamarád Jura ze spřáteleného klubu a mikrobusem nás odvezl do rekreační oblasti za městem, kde nás ubytoval v chatě. Dlouhý let a časový posuv o 4 hodiny se na mně podepsal a tak jsem po ubytování okamžitě usnul. Večer jsme společně navštívili baňu - ruská sauna a proběhl večer u ohně se spoustou výborného masa (zabili kvůli nám berana), spoustou alkoholu a navazování přátelství. V sobotu ráno nás opět mikrobusem převezli do místa konání vojenského festivalu. Byl to již pátý ročník. Na festivalu byly postaveny dobové tábory z různých válek z historie. Od středověku až po Afgánistán. Všichni se s námi chtěli spřátelit a povídat si.Když jsme narazili na husity stáli jsme nevěřícně, že bude někdo 5000km daleko prezentovat historii malého národa v srdci Evropy, to by nás ani ve snu nenapadlo. Když viděli náš úžas, tak se nás ujali a chtěli si povídat o naší historii, musel jsem se až stydět, kolik toho věděli a že někteří z nich navštívili muzeum v Táboře, které mám 80km od baráku a nebyl jsem tam. Celý den a večer jsme strávili seznamováním s jednotlivými kluby. Ruská pohostinnost je úžasná a kdo jí nezažil, neuvěří. Ohromné nadšení a nefalšovanou radost mi kazili jen milióny komárů a 35-ti stupňové vedro. Noc ve stanu, ve spacáku při teplotě lehce pod 30 stupňů s 5 hodinovou tmou a už jsme vstávali a ustrojovali se do uniforem, neboť v neděli jsme měli celý festival zahajovat ukázkou z bojů mezi RU armádou a Ruskými vojsky v roce 1916 - tzv. Brusilovova ofenzíva. Od 11. hodin pochod jednotlivých skupin vojsk, projevy, přehlídka techniky a požehnání místním popem a už jdeme do zákopů. Ukázka se nám myslím povedla a 20.000 diváků nás odměnilo ohromným potleskem. Následovali ukázky z různých období. Mi jsme ale zalezli do stínku a snažili se si trochu odpočinout z neskutečného vedra. Po odpočinku jsme shlédli několik ukázek, které zakončila bitva u Kurska z 2. sv. války. Bohužel z mého pohledu velmi slabá, srovnatelná s ukázkami u nás v 90. letech. Byl to teprve 5. ročník a tak mají před sebou ještě dlouhou cestu. Po zakončení celé akce následoval večírek- opět mě dostala ruská pohostinnost a dobrosrdečnost. Již jsem byl v mnoha zemích Evropy na podobných akcích, ale takovéto přijetí jsem nikde nezažil. Následoval opět krátký spánek ve spacáku za neustálého bzučení komárů a pondělní ráno, kdy jsme zabalili a vrátili se na "daču". V úterý jsme navštívili Tomsk, staré univerzitní město, středu a čtvrtek jsme strávili v Novosibirsku poznáváním města, návštěvou ZOO, muzea železnice a seznamováním s místním životem a lidmi.. Pátek už jen doprava na letiště a návrat do vlasti. Jak shrnout celý výlet? Snad jen Ohromná zkušenost, děkuju a určitě se vrátím!