DEN 1. - Pátek 30.04.2010
V pátek jsme začali sestavovat naši kolonu poblíž Berouna s jasným cílem dosáhnout Plzně před setměním. Přijela Tatra 57K, Tatra 57B, DKW KS 200 "Herz dame", BMW R-75, BMW R-12 se sajdou, BMW R-12 solo, KdF 166 Thor a Mercedes 1500. Hned na startu se BMW R-12 se sajdou zanesl vzduchový filtr a druhé BMW R-12 se povolily ventily takže kolona nabrala zdržení než se tyto závady podařilo odstranit. Kolona se poté rozjela poklidnou středočeskou krajinou směr Plzeň, kam jsme nakonec dorazili kolem sedmé hodiny. Ve zbytcích denního světla jsme postavili kuchyň a stany na spaní a v přátelském rozhovoru dočkali soboty.
DEN 2. - Sobota 01.05.2010
Sobotní den se odehrával plně dle náplně akce Slavnosti svobody, o které se můžete podrobněji dočíst přímo sekci akce. Jelikož nám v pátek Tatra 57B ztrácela výkon v kopcích byly v sobotu upraveny její rozvody. Na této akci se k nám také připojili další účastníci naší akce 2x motocykly M72/BMW, 3x KdF 82 Kübelwagen, malé nákladní vozidlo Borgward 1t, Sdkfz 221 s lafetovaným plynovým kulometem M53 a vozidlo Saurer.
DEN 3. - Neděle 02.05.2010
V neděli dopoledne přilej další člen naší jízdy na BMW R-75. Odpoledne jsme zbourali tábor a vydali se směr Kaizerhof (stará usedlost na Šumavě jež se měla v následujícím týdnu stát naším domovem). Hned za Plzní ve Starým plzenci se na Tatře 57K stala závada v převodovce a nešel vyřadit třetí rychlostní stupeň. Jelikož jsme se v Plzni mírně zdrželi a cesta byla dlouhá kolona se vydala na cestu bez tatry a spolujezdec musel v nedělní průtrži mračen čekat na záchranu na kraji silnice. Naštěstí jej místní hodní lidé brzo ohřáli kafem a čekání na záchranu tak uteklo trochu příjemněji. Kolem osmé hodiny, kdy kolona již dorazila na Šumavu a setkala se s dalším účastníkem na Zundapp KS600, se tatra nakládala na podval a vyrážela směr dílna. V ní náš tatra guru alias sv. Davídos demontovat celou přední nápravu s motorem a spojkou a rozebral převodovku. Závada byla brzy odhalena... přestřižené aretační čepy na posuvníkovém kolem. Jelikož byla již půlnoc nechali jsme opravu na příští den a vyrazili na Šumavu za ostatními.
DEN 4. - Pondělí 03.05.2010
Jelikož americká strana trávila neděli v Plzni a pondělí si vyhradila na přesun byl pro nás tento den ve znamení odpočinku a zabydlováni na Kaizerhofu. Kuchaři nám přichystali krásnou dobovou snídani, po které mechanici vyrazili dát dohromady tatru a zbytek účastníků se vydal na malou projížďku po okolních kopcích. Jelikož jsme měli informace, kde budou tuto noc tábořit Američané vydala se po večeři malá úderná jednotka na průzkum terénu s cílem unést jednoho z nepřátel a dopřát mu trochu zážitků z druhé strany barikády. Jejich mise nakonec slavila úspěch a Tim z Birminghamu strávil pondělní večer a noc jako náš zajatec. Zážitek si velmi pochvaloval a i pro nás to bylo skvělé zpestření konce jednoho z posledních slunečných dní tohoto týdne.
DEN 5. - Úterý 04.05.2010
Pátý den nás ráno přivítalo téměř tradiční šumavské počasí. Podle předpovědi nás déšť měl provázet celý následující týden. Z toho důvodu také padlo rozhodnutí, že se večer po bitvě ve Strážném vrátíme zpět na Kaizerhof a nebudeme v promáčeném kopci pod sjezdovkou, který nám byl nabídnut jako tábořiště, ani stavit stany. Tatra 57K v noci dorazila s opravenou převodovkou, ale akce Rüskmarsch není zřejmě vozům této značky nakloněna. Hned po snídani jsme naložili zajatce a odvezli jej do tábora Američanů. Při zpáteční cestě začala na tatře poblikávat kontrolka dobíjení. Jakmile kolona vyjela ze vrat stavení rozsvítila se kontrolka již nastálo. Zvedli jsme kapotu a jen diky rychlému zásahu řidiče, který okamžitě odpojil baterku nelehla tatra popelem. Proletovalo se totiž relé a začaly hořet elektrické rozvody. Zatlačili jsme proto nebožku zpátky do vrat a vydali se na Kvildu jinými prostředky. Na Kvildě nás čekala první ze tří bitev tohoto dne. První bitva byla jakýmsi testem konceptu. Po krátké bitvě nás Američané z Kvildy vytlačili do Borové Lady. Zde jsme zbudovali obranu příjezdové cesty a očekávali další nápor. Po asi půlhodinovém boji jsme byli opět nuceni ustoupit a vydali se do posledního opěrného bodu, města Strážný. Zde jsme za městem na louce připravili nepřátelům léčku. Zatímco naše těžké zbraně drželi cestu, pěchota se rozvinula do přilehlé louky. Jeden Kübelwagen najel do louky a lákal nepřátelé na pevnou půdu pod nohama. Po krátkém postupu po cestě zahájila naše pěchota útok z pole. Nepřátelské Greyhoundy se nechaly zlákat a beznadějně zapadly do bláta deset metrů za krajnicí. Američané zdrceni tímto vývojem zvolali "Seize fire" a deklarovali se vítězi... morálním vítězem této bitvy byl ale řidič kübelwagenu, který nasedl do auta a kolem zapadlých M osmiček vyfrčel zpět na cestu jako by se nechumelilo. Greyhoundy vytáhl na beton český Zetor až ve večerních hodinách. My naskákali do techniky a vyrazili směrem k domovu. Čekala nás 40km cesta smrákající se Šumavou. Ve Stržném se k nám připojili opozdilci s Zundapp 200, DKW 250, DKW NZ350 a dalším KdF 82 Kübelwagen.
DEN 6. - Středa 05.05.2010
Jelikož nás čekala pěkná štreka zpátky do Strážného, kde jsme měli být v devět ráno, měli jsme ve středu budíček již v pět hodin. Kolonu jsme okleštili o pomalejší stroje a ve verzi "sport" vyrazili na cestu. Po heroickém výstupu na Horskou Kvildu nás přivítala mlha, která se dala krájet, a teplota 2 °C. Po setkání s americkou kolonou jsme vyrazili do blízkého městečka Stožec, kde jsme fotili loňský kalendář a i letos zde místním zájemců udělali výstavu, kterou si prohlédlo několik stovek přihlížejících. První bitva tohoto dne se odehrávala v Nové Peci, kde jsme přichystali přepad. Téměř všechny bitvy těchto dní byly jakýmsi nácvikem na rekonstrukci bitvy o Zhůří, která nás čekala ve čtvrtek v Kašperských horách. Proto jsme po zlikvidování prvního průzkumu vytahali Američany z techniky a naházeli je na hromadu což slavilo úspěch jak u diváku tak u amíků, kteří nic podobného ještě nezažili. Po příjezdu nepřátelské kolony a rituálním zapadnutím Greyhounda jsme se vydali vstříc trajektu přes Lipno a obědu. Po příjezdu do města Volary nás čekal boj o městkou radnici. Protože se Američané zdrželi museli jsme činnost na náměstí trochu vařit z vody, aby diváci v deštivém počasí neodcházeli. S radnicí byla dohodnuta střelba z oken budovy a jako celek jsme si bitvu ohromně užili. Po této bitvě nás opustili Zundapp 200, Borgward 1t a Sdkfz 221. Po návratu do základního tábora nám kuchařský tým, který zůstal doma, připravil ohromný šok. Nachystali pro nás slavnostní večeři o třech chodech (bramborová polévka s tuřínem, eintopf s tuřínem, erteplemi a třemi druhy masa a jako zákusek jablečný koláč). Tato večeře se pro mnohé účastníky stala zlatým hřebem celé týdenní akce. Všichni jsme se oblékli do sak a spořádaně očekávali jednotlivé chody. Druhý den náš čekala bitva až odpoledne v blízkých Kašperských horách a tak zábava nevázla až do nočních hodin.
Několik reportáží a fotogaleríí z volarské bitvy k nahlednuti zde:
- http://www.prachatickonews.cz/foto/foto386.htm
- http://picasaweb.google.cz/volaryunas/VolaryBojORadnici5Kveten2010?feat=...
DEN 7. - Čtvrtek 06.05.2010
Čtvrteční dopoledne bylo věnováno údržbě. Na Tatře 57K jsme vytahali elektroinstalaci a spojili baterku natvrdo bez dynama aby byla schopná jezdit alespoň kratší vzdálenosti. Odpoledne jsem vyrazili na Kašperské hory, kde nás čekala rekonstrukce bitvy o Zhůří. Něco blíže o této bitvě se můžete dočíst například na stránkách Klatovského deníku. Po příjezdu na místo nás čekalo nepříjemné překvapení v podobě velkého zpoždění přesunu Americké kolony, která do Kašperských hor jela ze Strážného. Rekonstrukce bitvy nakonec proběhla v pořádku a podařilo se nám díky pěknému místo divákům přiblížit boj na téměř reálné vzdálenosti. Po této bitvě nás opustila valná většina spolubojovníků, kteří na víkend přislíbili účast na jiných akcích spojených s oslavou konce války.
Několik fotografií z bitvy o Zhůří k nahlédnuti zde:
- http://www.sumavanet.cz/fotogalerie.asp?cat=10064
DEN 8. - Pátek 07.05.2010
V pátek už z naší kolony příliš nezbylo. BMW R-75, BMW R-12 solo, BMW R-12 se sajdou, Tatra 57K, KdF 166 a jeden KdF 82. V Novém Boru se k nám pouze na bitvu přidal kamarád s nákladním vozem zn. Steyr a alespoň částečně kompenzoval naše ztráty. Bitva zde probíhala již v komornějším duchu, protože příjezdová cesta neumožňovala Americké koloně se příliš rozvinout a všichni jsme již byly po celém týdnu unaveni. Jelikož se akce odehrávala již v odpoledních hodinách přišlo docela dost diváků a tak jsme alespoň mezi děti rozdali jablka, která nám zbyla z kuchyně. Po výstavě se poslední zbytky účastníků vydaly do Březnice.
DEN 9. - Sobota 08.05.2010
V sobotu ráno po probuzení v areálu březnického lihovaru se sešlo posledních šest účastníků nad ranní skývou chleba a dohodli se na ukončení letošního ročníku akce Rückmarsch. Ročníku, který byl pro účastníky opět nový, v lecčems nezapomenutelný a díky počasí a občasným závadám na technice i mírně únavný. Civilizace se nám během celého týdne několikrát nehezky připomněla a pro tři kamarády znamenaly nepříjemné události z domova předčasný návrat z fronty. Třetí ročník skončil a věříme, že většina zúčastněných se již těší na další.