BMW R-51

V průběhu mezinárodních závodů - Šestidenní *), v roce 1937 testovala společnost BMW upravenou verzi motocyklu R5 s odpruženou zadní teleskopickou vidlicí. Vývojem byl pověřen baron Alexander von Falkenhausen, významný konstruktér a zároveň závodník. Von Falkenhausen vyhrál v tomto roce zlatou medaili.
Nové odpružení zadního kola tak prošlo náročným testem a tak byla 18. února 1938 na autosalonu v Berlíně společností BMW představena nová řada "velkoobjemových motocyklů" - model R51, R61, R66 a R71. Čtyři modely se shodným rámem, teleskopickým odpružením obou kol a objemy 500 až 750 ccm, pokrývající různé třídy (Sport, Touring, Sport Beiwagen a Touring Beiwagen).
Podobnost motorů stejně jako použití shodných rámů pro všechny čtyři stroje umožnilo “konsolidaci" do jediného manuálu, který je zajímavý tím, že poskytuje přehled celého výrobního programu "velkoobjemových motocyklů” BMW před začátkem druhé světové války.
Jak již bylo řečeno úvodem, motocykl R51 vychází konstrukčně z motocyklu R5 (vyráběný v letech 1937-1938), se kterým sdílí stejný agregát.
Model R51 se vyráběl v třech variantách:
- R51, standardní sériový model, vyrobeno 3.775 kusů, maximální rychlost 140 km/h (byť model R66 měl o šest koní více, byla konečná maximální rychlost modelu R51 o 5 km/h vyšší)
- R51 SS (SuperSport), odlehčená varianta motocyklu se zvýšeným výkonem o čtyři koně, dosahující maximální rychlosti 160 km/h, využívána hlavně amatérskými závodníky
- R51 RS (RennSport), speciální závodní varianta s přepracovaným agregátem a výkonem 36 koní, dosahující na svoji dobu úctyhodnou maximální rychlost 180 km/h. Tento motocykl nebyl “volně prodejný”, byl vyroben v celkovém počtu 17 kusů a získal mnoho vítězství na četných Grand Prix a národních šampionátech.
Na přelomu let 1940 a 1941, kdy byla druhá světová válka již dva roky v plném proudu, byla výroba civilních motocyklů přerušena a BMW se plně soustředilo na výrobu pouze vojenských modelů R12 a R75.
Po ukončení druhé světové války byla obnovena výroba verze motocyklu R51 s označením R51/2.

Více informací se dozvíte v záložce technická data a galerie.

*) Sechstagefahrt/Mezinárodní motocyklová šestidenní/International Six Days Enduro je soutěž pořádaná od roku 1913. Soutěž, přezdívaná též „motocyklová olympiáda“, se až na dvě světovými válkami vynucené přestávky koná každoročně na začátku podzimu

Země původu: 
Německo, Eisenach
Rok výroby: 
1939
Vyráběno v letech: 
1938-1940
Celková produkce: 
3 775 ks
Motor: 
vzduchem chlazený dvouválec - boxer (OHV), objem 494ccm
Chlazení: 
vzduchem
Výkon: 
24 HP při 5600 rpm
Karburátor: 
Amal-Fischer 5/243
Pohon: 
Kardan
Převodovka: 
4 - rychlostní
Řazení: 
nožní/řadicí páka na těle převodovky
El. soustava: 
Šestivoltová
Rám: 
ocelový, trubkový, označení 251/1
Odpružení: 
přední kolo - teleskopické odpužení vidlice, zadní kolo - teleskopické odpružení
Rozměry: 
d = 2130 mm, š = 815 mm, v = 960 mm
Rozvor: 
1 400 mm
Hmotnost: 
182 kg
Brzdy: 
bubnové
Max. rychlost: 
140 km/h
Pneumatiky: 
3,5 x 19
Objem palivové nádrže: 
14 l
Spotřeba paliva: 
4,6 l/100km
Počet míst: 
1
Počet poh. kol: 
1

Komentáře

Obrázek uživatele Johann

Pro zajímavost ještě doplňuji přibližné ceny motocyklu na základě tehdejších kurzů (1940):
638 amerických dolarů (cca 10.779 USD v roce 2016)
15.950 protektorátních korun

Obrázek uživatele schwarzwolf

Několik dalších technických údajů:
Označení motoru: 254/1
El. soustava: dynamo Bosch RD 50/6 2800 RS 15, 6V
Originální svíčky: Bosch W 225 T1
Brzdy: bubnové, průměr 200mm
Maximální zátěž: 210 kg
Spotřeba oleje: 1 l/1000km
Cena (v době výroby): 1.595 RM