CIAF (Hradec Králové) 2015

Pořadatelem leteckého dne CIAF 2015, konajícího se každoročně v Hradci Králové, byl náš klub osloven s nabídkou účasti, respektive vytvoření jedinečné „sestavy“, která nebyla k vidění od konce druhé světové války a to letoun Messerschmitt Me-262 B-A1 Schwalbe (Vlaštovka), tažený pásovou motorkou NSU HK-101 Kettenkrad „Erna“. Samozřejmě takovou nabídku jsme nemohli odmítnout a pořadateli jsme nabídli i doplnění o vůz KdF-82 pro převoz pilota a vytvoření „zázemí“ pro „Vlaštovku“, včetně výstavy pilotního a výsadkářského vybavení.

Letoun sám o sobě je replikou postavenou dle originální dokumentace a je ve vlastnictví Messerschmittovy Nadace v Mnichově, a je tak jedinou letuschopnou Vlaštovkou mimo území U.S.A.

V pátek jsme se postupně sjeli na letiště v Hradci Králové, kde již došlo k nacvičení tažení letounu. Vše klaplo napoprvé a na jedničku k naší velké spokojenosti. Celý realizační tým, který Vlaštovku doprovázel, byl uchvácen z pohledu na tento unikátní a dlouho neviděný tandem. Po postavení zázemí jsme se uložili ke spánku plni očekávání, jak to vlastně bude vypadat, a nedočkavě jsme se v sobotu ráno dostavili v domluvený čas před hangár, kde nás po otevření hlavních vrat čekal pohled na Vlaštovku s výrobním číslem 501244, pohled na který nikdo z nás nezapomene do konce života. Přesun na stojánku proběhl dle očekávání a vzbuzoval oprávněný zájem nejenom diváků, ale i účastníků a pořadatelů. Po obědě nastala hodina „H“, kdy jsme opět zapřáhli Vlaštovku za Ernu a odtáhli ji blízko dráhy, kde proběhla předletová kontrola za účasti jednoho z našich členů, který se oblékl do kompletní pilotní uniformy a nedočkavě jsme čekali na nastartování motorů. Předletová kontrola proběhla v pořádku a postupně byly nastartovány motory a po je jejich zahřátí Vlaštovka odjela, tentokrát po „svých“, na startovní dráhu. Po odstartování předvedla nejprve tandemový let společně s letounem Jak-3, následně sólový let a své vystoupení zakončila tandemovým letem s Mig-15.

Po zaparkování Vlaštovky, jsme čekali na konec akce, tak abychom ji mohli opět odvézt do hangáru, kde museli technici opravit a seřídit hlavní brzdy. Pilot a celý realizační tým s námi potom poseděl a probírali jsme společně zážitky a diskutovali – my jsme se snažili co nejvíce dozvědět o Vlaštovce, oni naopak vše o pásové motorce, originálním pilotním vybavení či voze Kdf-82.

Bohužel v noci ze soboty na neděli došlo ke zhoršení počasí – déšť, ale hlavně silný boční nárazový vítr, který neumožnil start většiny letadel včetně Vlaštovky. Pilot se proto rozhodl pro defilé před diváky. Navíc při přesunu letadla z hangáru na stojánku došlo na samém konci cesty k přetržení spojovacího materiálu tažného zařízení, které bylo nicméně i díky velké pomoci organizátorů rychle vyřešeno. Postupně jsme se rozjeli k domovům, kde jsme se snažili vstřebat zážitky, dojmy a pocity.

Tento víkend byl nejen pro nás plný nezapomenutelných zážitků. Doufáme, že nebudeme muset čekat dalších sedmdesát let a brzo se s Vlaštovkou a celým týmem fajn chlapů – Gerim, Stephanem, Richardem, Jacobem a Christianem zase brzy potkáme.

CIAF (Hradec Králové)
CIAF (Hradec Králové)
CIAF (Hradec Králové)
CIAF (Hradec Králové)
CIAF (Hradec Králové)
CIAF (Hradec Králové)
CIAF (Hradec Králové)
CIAF (Hradec Králové)
CIAF (Hradec Králové)
CIAF (Hradec Králové)
CIAF (Hradec Králové)
CIAF (Hradec Králové)
CIAF (Hradec Králové)
CIAF (Hradec Králové)
CIAF (Hradec Králové)
CIAF (Hradec Králové)
CIAF (Hradec Králové)
CIAF (Hradec Králové)
CIAF (Hradec Králové)
CIAF (Hradec Králové)
CIAF (Hradec Králové)
CIAF (Hradec Králové)
CIAF (Hradec Králové)
CIAF (Hradec Králové)
CIAF (Hradec Králové)
CIAF (Hradec Králové)
CIAF (Hradec Králové)
CIAF (Hradec Králové)
CIAF (Hradec Králové)
CIAF (Hradec Králové)
CIAF (Hradec Králové)
CIAF (Hradec Králové)
CIAF (Hradec Králové)
CIAF (Hradec Králové)
CIAF (Hradec Králové)
CIAF (Hradec Králové)
Video: 

Komentáře